YOUR VOICE, OUR ACTION

" i CARE, i SHARE, i SERVE "

Saturday, May 17, 2008

Jakarta Visit - 13 December 2007

Datuk Nik Sapeia meeting Sdr Akhbar Tanjung, President Partai Kebangsaan Indonesia in Jakarta on 13 Dec 07 to discuss economic cooperation between PPP Malaysia and Partai Kebangsaan Indonesia. The earlier meeting with Dr. Suprayitno Kusumonegoro, Chairman Partai Kebangsaan Indonesia ended with the signing of a MoU between two parties.

Both gentlemen, Datuk Nik Sapeia and Sdr Akhbar Tanjung exchanging gift. Datuk Nik Sapeia received the Partai Kebangsaan Indonesia uniform and Sdr Akhbar Tanjung received the KL Twin Tower to represent the coming together and common understanding of two party.
Apa tujuan PPP Malaysia ke sana ?
Tujuan kita pergi ke sana adalah untuk mengerattkan hubungan dan membuat perjanjian persefahaman (MoU) dengan Partai Kebangsaan Indonesia yang dipimpin oleh Sdr Akhbar Tanjung dan pengerusinya, Dr. Suprayitno kerana kita tahu Malaysia dan Indonesia merupakan satu rumpun, satu bangsa dan satu agama.
Oleh kerana berlaku sedikit masalah dengan kedatangan tenaga asing (Indonesia) ke Malaysia, ada pihak tertentu telah mengambil kesempatan menghasut Indonesia dengan pelbagai tuduhan sehingga menumbulkan sedikit salah faham.
Itu tujuan PPP Malaysia ke sana untuk memberi penjelasan bahawa apa yang didengar oleh Rakyat Indonesia daripada pihak yang tidak bertanggungjawab itu sebenarnya tidak berlaku. Kita juga minta mereka supaya tidak mudah percaya atau mendengar isu remeh temeh. Kita mahu apa yang berlaku, partai itu dan rakyatnya tidak mudah melenting. Kita akan memberi penerangan dan menyelesaikan masalah itu, dan apa yang berlaku akan diselesaikan oleh kerajaan kedua-dua negara.
Apa keistimewaan dan perjuangan PPP ?
Perjuangan PPP kerana saya mahu semua kaum sedar bahawa kita sebenarnya satu keturunan dari Nabi Adam a.s dan Hawa. Kita ini adalah satu saudara. Bila kita hidup dalam satu persaudaraan kita boleh melafazkan dari segi fahaman agama masing-masing. Ini akhirnya akan menjadi satu perkara yang kita tidak boleh tolak dan hidup dalam semangat persaudaraan.

No comments: